Skip to main content
Dnes je

Vnútorný poriadok školy – práva a povinnosti žiakov

 

I.               Školský poriadok – práva a povinnosti žiakov 

  1. Žiak  chodí do školy pravidelne a včas podľa rozvrhu hodín a zúčastňuje sa na činnostiach, ktoré škola organizuje. Účasť na vyučovaní voliteľných predmetov a záujmovej činnosti je pre prihláseného žiaka povinná. Žiak prichádza do školy najneskôr 15 minút pred začiatkom vyučovania.
  2. Pred vchodom do budovy si žiak očistí obuv, po vstupe do budovy je povinný v šatni sa prezuť do prezuviek vyhovujúcich zdravotným a hygienickým požiadavkám. Topánky   a kabát si nechá v určenej šatni.
  3. V školskej budove chodí po pravej strane chodieb a schodísk.
  4. Žiak prichádza na každú   vyučovaciu hodinu pripravený. Čas od príchodu do školy do začiatku vyučovania žiak využíva na prípravu na  vyučovanie.
  5. Počas vyučovania žiak nežuje žuvačku. Žuvačka patrí do koša.          
  6. Žiaci zdravia učiteľa pred a po každej hodine tak, že vstanú.
  7. Po skončení hodiny si žiak odloží požité pomôcky a pripraví sa na ďalšiu hodinu.
  8. Ak žiak chce odpovedať, alebo sa učiteľa niečo opýtať, hlási sa, nevykrikuje. Keď ho učiteľ vyvolá, vstane a sadne si na pokyn učiteľa.
  9. Ak sa žiak z vážnych dôvodov nemohol pripraviť na vyučovanie, ospravedlní sa učiteľovi pred začiatkom vyučovacej hodiny.
  10. Žiak nosí do školy iba tie veci, ktoré nevyhnutne potrebuje na vyučovanie. Je zakázané nosiť predmety, ktoré by mohli ohrozovať  vlastné zdravie a zdravie spolužiakov a pedagogických zamestnancov ako sú  zbrane, výbušniny, karty, drahé   šperky, zápalky, zapaľovače,  toxické látky, väčšie sumy peňazí a také veci, ktoré by narúšali pozornosť spolužiakov.
  11. V školskej budove sa žiak správa slušne, dodržiava základy spoločenského správania,  zdraví všetky  dospelé osoby v areáli školy, vyjadruje sa bez oplzlých slov, nevyvoláva náročky ťažko zvládnuteľné    situácie. Žiak sa musí správať slušne aj mimo vyučovania, a to aj počas  voľných dní a prázdnin tak, aby neporušoval zásady spolunažívania a spoločenské normy správania.
  12. Žiak šetrí svoj a školský majetok. Udržiava  v poriadku a čistote svoje miesto, triedu a ostatné školské priestory. Šetrne zaobchádza s pridelenými učebnými pomôckami,  nepoškodzuje zariadenie budovy. Nepíše a nekreslí po lavici.  V plnom    rozsahu uhradí škodu, ktorú zapríčinil úmyselne  alebo   z ľahostajnosti.
  13. Počas malých prestávok si žiak vybavuje mimo triedy iba najnaliehavejšie potreby, inak z učebne nevychádza. Cez veľkú prestávku /po 2. vyuč. hodine / sa žiaci zdržiavajú na svojom poschodí.
  14. Počas vyučovania je zakázané opúšťať školskú budovu. Z jednej vyučovacej hodiny môže žiaka uvoľniť príslušný učiteľ, z celého vyučovacieho dňa triedny učiteľ. Uvoľnenie na viac dní povoľuje riaditeľ školy.
  15. Žiak chodí na vyučovanie čisto a  slušne oblečený / bez výstredností v oblečení a úprave zovňajška. Dbá o svoju osobnú hygienu  a prirodzený   zovňajšok , neusiluje sa svojím zovňajškom dominovať nad ostatnými žiakmi alebo vzbudzovať pozornosť  verejnosti. Strih a účes chlapcov i dievčat má vyhovovať hygienickým požiadavkám, nemá prekážať vo výchovno – vzdelávacej činnosti. 
  16. Žiak nosí učebnice učebnice a školské potreby podľa rozvrhu hodín a pokynov učiteľa.
  17. Žiak chráni svoje zdravie a zdravie svojich spolužiakov, nevykonáva činnosti, ktoré sú zdraviu škodlivé: najmä fajčenie, pitie alkoholických nápojov, používanie zdraviu škodlivých a návykových látok.
  18. Žiaci udržiavajú poriadok v šatni.
  19. Za dodržiavanie denného poriadku v triede sú zodpovední týždenníci.
  20. Ak nepríde vyučujúci do 5 minút na hodinu, hlásia to týždenníci zástupcovi riaditeľa, prípadne riaditeľovi.
  21. Hromadné prechádzanie žiakov do iných tried, telocvične, šatní alebo odborných učební sa robí pod dozorom učiteľa rýchlo, usporiadane, aby nebolo narušené vyučovanie.
  22. Pobyt žiakov v triedach mimo vyučovania nie je povolený. Akákoľvek akcia po vyučovaní sa môže konať   len za prítomnosti učiteľa a musí byť vopred oznámená vedeniu školy. 
  23. Ak žiak ochorie na nákazlivú chorobu, alebo ak sa v jeho okolí vyskytne, oznámi to triednemu učiteľovi. Do  školy môže nastúpiť len so súhlasom svojho lekára.
  24. Počas exkurzií, zberu papiera prípadne prác v okolí školy, vychádzok a školských výletov sa na žiakov v plnom rozsahu vzťahujú školské predpisy. Na týchto akciách žiak dodržiava všetky pokyny vedúceho a pedagogických pracovníkov.
  25. Žiak je povinný hlásiť včas triednemu učiteľovi zmenu adresy.
  26. Pred odchodom z vyučovania každý žiak zodvihne stoličku  a vyloží ju sedadlom na lavicu, uprace v lavici i okolo nej.
  27. Cez veľkú prestávku ostávajú v triede týždenníci a vetrajú, umývajú tabuľu, pripravia pomôcky na ďalšiu   hodinu. Zabezpečia poriadok v triede / dbať na čistotu podlahy a v okolí odpadkového koša /. Žiaci 1. stupňa  sa v prípade dobrého počasia  počas veľkej prestávky zdržiavajú  na školskom dvore.
  28. Žiak, ktorý ma náušnicu, musí mať počas hodín telesnej výchovy prelepené ucho lepiacou páskou alebo  leukoplastom. Pirsing na odkrytých častiach tela je prísne zakázaný.
  29. Žiak nesmie nosiť do školy predmety ohrozujúce vlastné zdravie a zdravie spolužiakov a pedagogických    zamestnancov.
  30. Zákaz používania mobilných telefónov počas vyučovania: žiak počas vyučovacej hodiny nesmie  používať mobil. Rodič oznámi učiteľovi telefonicky, alebo písomne potrebu uvoľnenia žiaka z vyučovania. Za  prípadnú stratu mobilov a iných drahých vecí, ktoré do školy nepatria škola nezodpovedá.
  31. Žiak sa úctivo správa voči učiteľovi v budove školy i mimo nej.
  32. Ospravedlnenie žiaka z vyučovania môže byť: rodičom v žiackej knižke alebo na papieri, osobne telefonicky,  lekárskym osvedčením, tried. učiteľom, zástupcom RŠ, riaditeľom školy.
  33. Príčinu nepredvídanej neprítomnosti žiaka v škole jeho rodičia oznámia triednemu učiteľovi bez zbytočného odkladu do 24 hodín. 

          Opatrenia riaditeľa školy, ak žiak vymešká bez ospravedlnenia :

    • 15 hodín – škola to oznámi odboru sociálnych vecí a rodiny Trebišov
    • 15 – 30 hod. bude mu navrhnutá zo správania známka stupňa klasifikácie 2
    • 31 – 60 hod. bude mu navrhnutá zo správania známka stupňa klasifikácie 3
    • viac ako 60hod. bude mu navrhnutá zo správania známka stupňa klasifikácie 4

         Pri vymeškaní viac ako 120 hod. s podozrením na záškoláctvo za daný polrok bude žiak komisionálne  preskúšaný z jednotlivých  predmetov.

  34. Zákaz  zdržiavania sa v areáli školy po 17,00 hod. /rozhadzovania prázdnych fliaš a  odpadkov /.
  35. Na  hodinu telesnej výchovy, technickej výchovy a nultú hodinu prichádza žiak 5 minút pred jej  začiatkom.   Žiaci čakajú na vyučujúceho na mieste, ktoré im určil učiteľ. Na hodiny v počítačovej učebni a jazykových učebniach odchádza žiak hneď po zazvonení. Žiak je povinný zdržiavať sa v šatni až do  príchodu   vyučujúceho / pred hodinou TV /.
  36. Na činnosti, ktoré organizuje škola, sa žiaci zhromažďujú na mieste a v čase určenom vyučujúcim a schválenom riaditeľom školy.
  37. Školský automat je určený prednostne žiakom 2. stupňa pred vyučovaním a počas veľkej prestávky a žiakom 1.stupňa počas malých prestávok.

Poznámka : Porušenie týchto povinností a práv žiaka má za následok disciplinárne opatrenie.

 

II. Pokyny pre učiteľov a pedagogických pracovníkov.

  1. Začiatok pracovného času pedagogických zamestnancov je 7:30 hod., koniec 14:00 hod. Svoj príchod  a odchod  zo školy je potrebné  zaznamenať čipom.
  2. Učiteľ, ktorý má ranný dozor, prichádza na chodbu o 7:15 hod.
  3. Svoju neprítomnosť v škole ohlási učiteľ vopred vedeniu školy z vážnych dôvodov do 7,30 hod. toho dňa.
  4. Výmenu hodín RH medzi učiteľmi treba oznámiť vedeniu.
  5. V piatok po skončí vyučovania nechá učiteľ z poslednej vyučovacej hodiny / učiteľ nepovinného predmetu /  triednu knihu a klasifikačný hárok na kontrolu.
  6. Zastupované hodiny zapisuje učiteľ do zošita zastupovania.
  7. Po skončení vyučovania dohliadne učiteľ poslednej vyučovacej hodiny na vyloženie stoličiek a   disciplinovaný odchod žiakov domov, prípadne na obed.
  8. Vychovávateľky ŠKD prichádzajú do školy podľa rozvrhu hodín.
  9. Deti do jednotlivých oddelení preberajú vychovávateľky od triednych učiteľov priamo z tried hneď po skončení poslednej vyučovacej hodiny.
  10. V pondelok predložia vychovávateľky zástupcovi riaditeľa školy na podpis prehľad o výchovno – vzdelávacej   činnosti a Rozvrh týždennej činnosti.
  11. Kontrola dodržiavania školského poriadku prevádzajú  ZRŠ a RŠ.
  12. Na pracovisku ZŠ sa nefajčí.

III. Systém výchovných opatrení v škole

1. Pochvaly sa udeľujú za mimoriadny prejav aktivity a iniciatívy, za záslužný alebo statočný čin. Ústnu alebo písomnú pochvalu udelí žiakovi na zhromaždení triedy alebo školy:

  •     a/ triedny učiteľ
  •     b/ riaditeľ školy
  •     c/ zástupca mestského zastupiteľstva

2. Disciplinárne opatrenia sa ukladajú, ak sa žiak závažnejšie alebo menej závažne, ale opakovane previní voči  školskému poriadku, mravným normám spoločenského správania a pod. Pred znížením známky zo správania 

    predchádza spravidla disciplinárne opatrenie:

  •     a/ napomenutie triednym učiteľom
  •     b/ pokarhanie riaditeľom školy

3. Pochvaly a disciplinárne opatrenia sa zaznamenávajú do triednych výkazov, resp. Evidenčnej karty žiaka  a oznamujú sa zákonným zástupcom.

    Za vzornú dochádzku do školy môže triedny učiteľ udeliť žiakovi pochvalu od triedneho učiteľa, riaditeľovi  školy podať návrh na pochvalu od riaditeľa školy, alebo navrhnúť žiaka na iné ocenenie riaditeľa školy  a Rodičovskej rady.

 

Za neospravedlnené hodiny môže byť žiakovi navrhnuté výchovné opatrenie:

    1. pokarhanie : 

  • a/ triednym učiteľom
  • b/ riaditeľom školy
  • c/ znížená známka zo správania

     2. pohovor so žiakom

     3. predvolanie zákonného zástupcu s podpisom

     4. hlásenie mestského úradu

     5. hlásenie OÚ – odboru soc. Vecí

 

Organizácia vyučovania:

Školské zvonenie:

žiaci vstupujú do tried ráno 7:35.

  • 1.hodina          7:50 – 8:35
  • 2.hodina          8:45 – 9:30
  • Veľká prestávka
  • 3.hodina          9:45 – 10:30
  • 4.hodina          10:35 – 11:20
  • 5.hodina          11:30 – 12:15
  • Prestávka na obed
  • 6.hodina          12:20 – 13:05
  • Prestávka na obed
  • 7.hodina          13:30 – 14:10
  • 8.hodina          14:15 – 14:55
  • 9.hodina          15:00 – 15:40

Školský klub detí: Organizuje svoju činnosť v čase od   11.20 – 16.30 hod. Uvoľnenie detí zo školského klubu detí je možné len s písomným súhlasom zákonného zástupcu. Prevádzku ŠKD v čase prázdnin škola nezabezpečuje.

 

Zásady správania v učebni laboratória:

Všeobecné zásady

  1. Do odbornej učebne vstupuj len so súhlasom vyučujúceho!
  2. Experimenty rob po dôkladnej príprave!
  3. Podľa pokynov vyučujúceho prevezmi pomôcky t.j. chemikálie a laboratórne sklo.
  4. Pracuj ticho, svedomito, hospodárne a bezpečne!
  5. Pracovisko a pomôcky odovzdaj neporušené a čisté!

Zásady bezpečnosti práce

  1. Pracuj sústredene a pozorne!
  2. Udržuj poriadok a čistotu!
  3. Chemikálie neber do rúk a neochutnávaj!
  4. S plynmi a žieravinami pracuj opatrne, len podľa pokynov vyučujúceho!
  5. pozor na horľaviny a plameň!
  6. Nádoby a skúmavky s vriacimi látkami nechytaj!
  7. Sklo pred použitím prezri, prípadne zatav!
  8. pri Laboratórnej práci používaj ochranný plášť!

Akékoľvek zranenie, otravu (plynom alebo jedom), popáleniny alebo polepenie oznám vyučujúcemu !

Poriadok v učebni laboratória je súčasťou Vnútorného poriadku školy.

 

14.    Zásady správania v telocvični:

  1. Žiaci vstupujú do priestorov telocvične len v sprievode vyučujúceho.
  2. Žiaci sú povinní nosiť na telesnú výchovu športové oblečenie a obuv aj v prípade, že sú necvičiaci.
  3. po príchode zo šatní do telocvične žiaci nastúpia do určeného tvaru.
  4. Vyučujúci je povinný skontrolovať počet žiakov a ich ustrojenosť.
  5. Ak je žiak uznaný lekárom ako necvičiaci, je povinný o tom predložiť lekárske potvrdenie.
  6. Žiaci dbajú na pokyny vyučujúceho. Vyučujúci je povinný pred každým cvičením upozorniť na riziká cviku a vysvetliť zásady bezpečného správania sa a konania.
  7. Žiaci nepoškodzujú zariadenie telocvične. V prípade úmyselného poškodenia žiak škodu nahradí.
  8. V telocvični je zakázané manipulovať s otvoreným ohňom.
  9. V priestoroch telocvične je zakázané používať stravu a nápoje, fajčiť, používať alkoholické nápoje a iné návykové látky.
  10. Po skončení cvičenia je povinný vyučujúci spolu so žiakmi uložiť používané náradie na svoje miesto.
  11. Žiaci po skončení hodiny prejdú do šatní, vykonajú osobnú hygienu, prezlečú sa a čakajú na vyučujúceho.
  12. Vyučujúci po skončení hodiny skontroluje priestory telocvične.
  13. Žiaci opúšťajú telocvičňu v sprievode vyučujúceho.
  14. Telocvičný poriadok  je súčasťou Vnútorného poriadku školy.

Zásady správania v dielenskej učebni:

  1. Žiaci vstupujú do dielní len v sprievode vyučujúceho.
  2. Pred výučbou zaujmú miesto pri pracovných stoloch a nevzďaľujú sa z pracovného miesta.
  3. Žiaci sa riadia pokynmi vyučujúceho. Pracujú s prideleným materiálom a určeným Náradím a nástrojmi. Náradie a nástroje neberú z iných pracovných stolov.
  4. Žiaci dbajú na pokyny vyučujúceho. Vyučujúci je povinný pred každým pracovným úkonom upozorniť na riziká pracovného úkonu a vysvetliť zásady bezpečného správania sa a konania.
  5. Nepoškodzujú vybavenie dielní. Akékoľvek poškodenie hlásia vyučujúcemu. V prípade úmyselného poškodenia žiak škodu nahradí.
  6. Pri práci používajú pracovný plášť a pracovné prostriedky určené vyučujúcim.
  7. S elektrickými prístrojmi pracujú  len so súhlasom vyučujúceho, po predchádzajúcom poučení.
  8. Do priestorov dielne je zakázané vstupovať pod vplyvom alkoholu a iných návykových látok.
  9. V priestoroch dielní je zakázané jesť, piť, fajčiť, používať alkoholické nápoje a iné návykové látky.
  10. V priestoroch dielni je zakázané manipulovať s otvoreným ohňom a elektrickými rozvodmi.
  11. Vyučujúci je povinný po skončení výučby skontrolovať pracovisko.
  12. Dielenský poriadok je súčasťou Vnútorného poriadku školy.

PaedDr. Daniel Nitrai

                                                                                                          riaditeľ školy

V Trebišove, 28.augusta 2024.

 

Dodatok k školskému poriadku  (na základe usmernenia MŠ SR pre dodržanie § 151a zákona č.245/2008 Z.z. zákon o výchove a vzdelávaní „školský zákon“) vydáva riaditeľ školy

„Pravidlá používania mobilného telefónu alebo obdobného osobného zariadenia elektronickej komunikácie:

(1) používanie mobilného telefónu alebo obdobného osobného zariadenia elektronickej komunikácie (ďalej len „komunikačný prostriedok“) okrem zariadenia vo vlastníctve alebo správe školy počas školského vyučovania zakazuje

a) žiakom prvého až tretieho ročníka základnej školy,

b) žiakom štvrtého až deviateho ročníka základnej školy okrem prípadov, ak používanie

komunikačného prostriedku v týchto ročníkoch na účel výchovy a vzdelávania prispieva

k napĺňaniu vzdelávacích štandardov štátneho vzdelávacieho programu, alebo ak jeho používanie na účel výchovy a vzdelávania vo vyučovacom predmete povolí učiteľ príslušného vyučovacieho predmetu.

(2) Zákaz podľa odseku 1 sa nevzťahuje na žiakov so zdravotným znevýhodnením používajúcich komunikačný prostriedok na účely súvisiace so zdravotným znevýhodnením.

(3) Ak žiak použije komunikačný prostriedok v rozpore s odsekom 1, môže mu škola komunikačný prostriedok dočasne odobrať a uschovať pre zákonného zástupcu žiaka.

(4) Podmienky používania komunikačného prostriedku počas aktivít organizovaných školou mimo školského vyučovania upraví školský poriadok.“

Žiaci si môžu ponechať mobilný telefón v školskej taške, s tým že telefón nebude počas vyučovania aktivovaný, použitý („videný ani počutý”), teda úplne vypnutý. Porušenia týchto  pravidiel bude viesť k dočasnému odobratiu zariadenia učiteľom, odovzdané vedeniu školy, uzamknuté a vrátené zákonnému zástupcovi žiaka.

 

Dodatok č.2 k školskému poriadku:

Základné východiská:

Štandardy sú základné pravidlá, princípy a postupy predchádzania a eliminácie segregácie vo výchove a vzdelávaní. Ich uplatňovanie prispieva k dodržiavaniu princípov výchovy a vzdelávania podľa školského zákona v školách a školských zariadeniach. Vychádzajú z ustanovení Dohovoru o právach dieťaťa:

Podľa Článok 2 ods. 1 škola a školského zariadenia  

- zabezpečí  práva ustanovené týmto Dohovorom, každému dieťaťu nachádzajúcemu sa pod ich jurisdikciou bez akejkoľvek diskriminácie podľa rasy, farby pleti, pohlavia, jazyka, náboženstva, politického alebo iného zmýšľania, národnostného, etnického alebo sociálneho pôvodu, majetku, telesnej alebo duševnej nespôsobilosti, rodu a iného postavenia dieťaťa alebo jeho rodičov alebo zákonných zástupcov,

- urobí potrebné opatrenia na to, aby bolo dieťa chránené pred všetkými formami diskriminácie alebo trestania, ktoré vyplývajú z postavenia, činnosti, vyjadrených názorov alebo presvedčenia jeho rodičov, zákonných zástupcov alebo členov rodiny,

- Záujem dieťaťa bude prvoradým hľadiskom pri akejkoľvek činnosti týkajúcej sa detí,

Podľa článku 29 ods.1 bude výchova a vzdelávanie v škole a školskom zariadení bude smerovať k:

-       rozvoju osobnosti dieťaťa, jeho jedinečných daností a duševných a fyzických schopností v ich najvyššej možnej miere;

-       rozvíjaniu úcty k ľudským právam a základným slobodám a k zásadám zakotveným v Charte Organizácie Spojených národov;

-       rozvíjaniu úcty k rodičom, k vlastnej kultúrnej, jazykovej a hodnotovej identite a k hodnotám krajiny, v ktorej dieťa žije i k hodnotám krajiny svojho pôvodu a k iným kultúram,

-       príprave dieťaťa na zodpovedný život v slobodnej spoločnosti v duchu porozumenia, mieru, znášanlivosti, rovnosti pohlaví a priateľstva medzi všetkými národmi, etnickými, národnostnými a náboženskými skupinami a osobami domorodého pôvodu;

-       rozvíjaniu úcty k prírodnému prostrediu.

Segregáciu vo výchove a vzdelávaní definuje školský zákon nasledovne: „konanie alebo opomenutie konania, ktoré je v rozpore so zásadou rovnakého zaobchádzania podľa osobitného predpisu 2a) a v dôsledku ktorého dochádza alebo by mohlo dôjsť k priestorovému, organizačnému alebo sociálnemu vylúčeniu skupiny detí a žiakov alebo účastníkov výchovy a vzdelávania alebo k ich oddelenému vzdelávaniu okrem vzdelávania poskytovaného v súlade s medzinárodnou zmluvou, ktorou je Slovenská republika viazaná 2b) pri uplatňovaní práv národnostných menšín na výchovu a vzdelanie v jazyku príslušnej národnostnej menšiny a pri vytváraní podmienok na vzdelávanie detí so zdravotným znevýhodnením alebo nadaním a žiakov so zdravotným znevýhodnením alebo s nadaním so zohľadnením ich vôle a záujmov a vôle a záujmov ich zákonných zástupcov, ak je účasť na takom vzdelávaní voliteľná a zodpovedá úprave podmienok výchovy a vzdelávania podľa tohto zákona, osobitne pre výchovu a vzdelávanie na rovnakom stupni vzdelania.

Základným predpokladom pre úspešné zavedenie desegregácie sú princípy, ktoré zabezpečia proces prevencie, či odstraňovania segregácie vo výchove a vzdelávaní je zásadný posun v oblasti postojového a hodnotového nastavenia, kultivácie verejného diskurzu a medziľudských vzťahov všetkých aktérov vzdelávania, ktorí prichádzajú na pôde škôl do kontaktu so žiakmi a poslucháčmi.

Spoločnosť 21. storočia potrebuje občanov, ktorí majú také hodnoty, postoje, schopnosti, poznanie a kritické myslenie, aby mohli fungovať ako demokratickí a interkultúrne kompetentní občania. Postojové a hodnotové štandardy sú definované na základe kľúčových ukazovateľov (deskriptorov), ktoré boli vytvorené Radou Európy v dokumente Referenčný rámec kompetencií pre demokratickú kultúru.

Deskriptory sú popisy a vysvetlenia týkajúce sa konkrétneho žiadúceho správania všetkých aktérov vo vzdelávaní:

- zaobchádzať so všetkými ľuďmi bez rozdielu s rešpektom,

- vyjadrovať úctu všetkým bez rozdielu a vnímať rozmanitosť ako príležitosť a prínos pre školu pri príprave a realizovaní aktivít výchovno-vzdelávacieho procesu,

- vyjadrovať druhým ľuďom uznanie ako rovnocenným ľudským bytostiam,

- rešpektovať ľudí rôzneho vierovyznania,

- rešpektovať ľudí, ktorí majú odlišné politické názory,

- prejavovať záujem spoznať presvedčenia, hodnoty, tradície a pohľady druhých ľudí na svet,

- dávať priestor druhým ľuďom na vyjadrenie sa,

- preukázať prebratie zodpovednosti za svoje skutky,

- ospravedlniť sa, pokiaľ niekomu ublížim,

- vyjadrovať vôľu a záujem spolupracovať a pracovať s druhými ľuďmi na presadzovaní spoločných záujmov.

Priestorová desegregácia:

-       do všetkých priestorov školy alebo školského zariadenia, určených pre žiakov alebo poslucháčov, je umožnený rovný (nediskriminačný) prístup všetkým žiakom a poslucháčom. Škola alebo školské zariadenie nemá priestory a budovy vyhradené pre jednotlivé skupiny žiakov vytvorené za účelom ich vylučovania alebo neprípustného oddeľovania na základe ktoréhokoľvek chráneného dôvodu uvedeného v antidiskriminačnom zákone,

-       škola alebo školské zariadenie v rámci výchovno-vzdelávacieho procesu využíva priestory, ktoré spĺňajú normy stanovené regionálnymi úradmi verejného zdravotníctva, pričom výchovnovzdelávací proces žiadnej zo skupín neprebieha v priestoroch, ktorých kvalita je výrazne rozdielna oproti iným priestorom,

-       ak má škola alebo školské zariadenie v jednotlivých vekových kohortách zastúpenie žiakov rôzneho etnického, národného alebo sociálneho pôvodu, farby pleti alebo iného chráneného dôvodu podľa antidiskriminačného zákona, má vytvorené triedy, v ktorých je vyvážené zastúpenie žiakov alebo poslucháčov týchto skupín.

Organizačná desegregácia:

-       škola alebo školské zariadenie má nastavenú organizáciu školského vyučovania a denný program tak, aby nedochádzalo k vylučovaniu a neprípustnému oddeľovaniu niektorej skupiny žiakov a poslucháčov,

-       všetky skupiny žiakov školy a školského zariadenia majú stanovené rovnaké vzdelávacie štandardy, na základe ktorých pedagogickí zamestnanci, odborní zamestnanci a ďalší zamestnanci vytvárajú učebné osnovy školského vzdelávacieho programu. Úpravy je možné realizovať len u žiakov, ktorým to určuje individuálny vzdelávací program9 , individuálny učebný plán10 alebo poskytnuté podporné opatrenia,

-       všetky skupiny žiakov a poslucháčov majú umožnený rovný prístup k materiálno-technickému vybaveniu, učebným materiálom a iným vzdelávacím pomôckam výchovno-vzdelávacieho procesu prislúchajúcemu danému ročníku alebo stupňu vzdelávania,

-       škola alebo školské zariadenie je povinné využiť všetky dostupné prostriedky, nástroje a metódy, aby umožnila prístup ku vzdelávaniu v maximálnej miere všetkým skupinám žiakov aj v prípade krízových udalostí v škole,

-       po ukončení krízovej udalosti je škola povinná realizovať príslušné podporné opatrenia na kompenzáciu prípadných výpadkov vo výchove a vzdelávaní, ktoré nemohli byť v maximálnej miere riešené počas krízovej situácie.

Sociálna desegregácia:

-       škola alebo školské zariadenie využíva potrebné a dostupné inkluzívne podporné opatrenia na podporu sociálneho začlenenia žiakov a poslucháčov a vytváranie pozitívnej podporujúcej sociálnej klímy v škole a školskom zariadení, ktorá prispieva k destigmatizácii a odstraňovaniu stereotypov a predsudkov,

-       škola alebo školské zariadenie organizuje a podporuje programy neformálneho vzdelávania a mimoškolské aktivity smerujúce k vytvoreniu priaznivej sociálnej klímy a interkultúrneho porozumenia v rámci školy alebo školského zariadenia, medzi žiakmi ako aj rodičmi,

-       škola alebo školské zariadenie prijíma, vzdeláva a vychováva všetky skupiny žiakov a poslucháčov podľa platných právnych predpisov bez vylučovania a neprípustného oddeľovania na základe akéhokoľvek chráneného dôvodu uvedeného v antidiskriminačnom zákone,

-       v škole alebo školskom zariadení neexistujú procesy, postupy a usporiadania (ani na úrovni tried), ktoré vylučujú alebo neprípustne oddeľujú skupiny žiakov alebo poslucháčov na základe akéhokoľvek chráneného dôvodu uvedeného v antidiskriminačnom zákone,

-       škola alebo školské zariadenie umožňuje všetkým skupinám žiakov a poslucháčov, aby sa pre napĺňanie a rozvoj svojho potenciálu zapájali do aktivít a súťaží, ktoré sama organizuje, alebo sú škole a školskému zariadeniu sprostredkované, a aktívne ich k tomu motivuje a podporuje, - škola alebo školské zariadenie pri hodnotení žiakov alebo poslucháčov nekoná diskriminačne len na základe ich príslušnosti k niektorej sociálnej alebo etnickej skupine alebo iného chráneného dôvodu podľa antidiskriminačného zákona.

PaedDr. Daniel Nitrai - riaditeľ

V Trebišove, 2.januára 2025.